Tuesday, November 2, 2010

Dimana Standard Umat Islam...???

Bismillah, dengan nama Allah...yang Maha Pemurah, lagi Maha Pengasih,

Setiap hari, pasti akan berlaku kematian dan juga kelahiran yang baru.. beruntunglah mereka yang dilahirkan sebagai muslim, kerana Allah telah menggariskan panduan, dan meletakkan agamaNya pada satu darjat (standard yang mulia dan tinggi). Alhamdulillah~..SyukurTapi malang sekali, semakin meningkat dewasa, zaman semakin berubah, dunia yg dikatakan semakin maju, dan umat islam pada fikiran mereka menganggap diri mereka juga semakin maju. Tapi benarkah kita maju?? Maju dari segi ape??

Dimana standard kita sebagai umat yang maju???

Ade beberapa perkara yang boleh dibincangkan;

1) Makanan: Allah telah mengurniakan satu kelas yang tinggi umat islam, dengan hanya membenarkan mereka hanya makanan yang HALAL. Jangan makan makanan yang haram atau yang subhah. Jauhi arak (atau segala yang berkaitan dengannya), jangan makan babi (banyak dah org bincangkan pasal keburukan babi), jangan makan makanan yang tak disembelih (bangkai), dan banyak lagi.Maka dengan sendirinya, umat Islam menjadi umat yang menjaga standard mereka, mereka tak mabuk, mereka x pula makan makanan yang kotor, dan sepatutnya lah mereka ini berada pada standard yang lebih tinggi daripada umat-umat lain didunia ini.

2) Pakaian: Adalah menjadi kewajipa setipa muslim untuk menjaga aurat mereka, dan telah diwahyukan akan kewajipan menutup aurat, maka yang perempuan diwajibkan melitupi rambut mereka, dan menutup aurat yang pendorong nafsu syahwat mereka. Maka dengan itu, terkawal lah pergaulan bebas antara mereka, dan murnilah akhlak mereka. Disinilah diletakkan kemajuan sahsiah diri umat Islam itu sendiri, dan itu menjadi satu standard yang tinggi dalam defini ketmadunan.

3) Pergaulan: Islam menggariskan panduan lengkap tentang pergaulan sesama umatnya. Bagaimana Islam membatasi pergaulan lelaki dan perempuan, juga bagaimana Islam mengajar umatnya supaya saling menghormati (menjaga aurat juga menjaga kehormatan orang lain), dan sesungguhnya setiap muslim itu adalah bersaudara. Maka dengan ini, sesungguhnya umat Islam secara keseluruhannya adalah setaraf, iaitu pada standard yang lebih tinggi dari umat yang lain dimuka bumi ini. Menjaga hubungan sesama manusia dengan saling menghormati mewujudkan suasana harmoni yang menjaga akhlak muslim itu sendiri. maka jauhlah umat Islam itu daripada kes-kes buang anak, seks luar nikah, pembunuhan, rasuah, penipuan, politik wang, pergaulan bebas, homoseks, dan sebagainya. maka disinilah letaknya kemajuan umat Islam secara keseluruhannya.

4) Ilmu: Islam itu didatangkan pada RasulNya dengan perkataan "Iqra', yang bermaksud, " bacalah!", apa yang harus dibaca?? Maka Islam menggariskan panduan kepada umatnya supaya umatnya menuntut ilmu yang bermanfaat, ilmu ukhrawi dan ilmu duniawi pada masa yang sama. tidak ketinggalan dengan itu, diseru pula umat islam itu supaya mengamalkan ilmu yang diperoleh dan di ajarkan kepada orang lain sebagai amal jariah. Tak pula luput pahala ilmu yng bermanfaat itu jika diturunkan kepada orang lain dan diamalkan sepanjang zaman. maka beruntunglah Ibnu Sina, Al-Khawarizmi dan yang seangkatan dengannya. Tidak ada orang yang lebih dipandang mulia didunia sekarang ini jika hendak dibandingkan dengan orang yang tinggi ilmunya. Oleh itu sekiranya umat Islam itu menuruti sarana Islam itu supaya menuntut ilmu, maka umat Islam akan menjadi umat yang paling disanjungi didunia.

Ada banyak lagi perkara yang boleh dibindangkan tentang ketinggian status umat Islam yang sebenarnya. Namun begitu, 4 faktor ini sahaja sudah menjadi beban yang amat berat untuk ditanggung umat Islam kini.Sangat sedih jika kita LIHAT dan kita FIKIR akan 4 faktor ini. Adakah umat Islam ini berada pada kelas atau standard yang Allah tetapkan??? Adakah umat Islam kini dipandang tinggi oleh umat dunia?? Adakah umat Islam kini mempengaruhi dunia sejagat??? Anda jawablah sendiri~~~..

*sedih dan lucu bila tengok gadis2 melayu yang mengaku diri mereka islam, tapi pakai hotpants pegi kedai Mamak..haha**adakah kita maju dengan hanya mendirikan bangunan seratus tingkat sahaja???*

No comments:

Post a Comment