Sunday, March 8, 2009

hidup bermazhab



assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh..

alhamdulillah, aku diberikan kesempatan pada waktu ini untuk meluahkan sedikit ilmu yg aku dapat..sejak kebelakangan ini aku selalu mendengar syarah-syarah daripada ulama-ulama diMalaysia, dan bersyukur aku kerana daripadanyalah aku dapat ilmu yang selama ni aku tak pasti...Namun begitu aku kecewa kerana ada antara ulama kita yang berbalah tentang pendapat masing-masing..

Mufti Perlis; banyak pihak yang menolak pendapat beliau, ada juga ulama yang aku sangat kagum suatu ketika dahulu, kerana kehebatan dan kepetahan suaranya, kini berani dengan sangat jelasnya menggunakan panggilan yang kurang enak didengar terhadap beliau..adakah salah apa yang dikatakan oleh beliau? sedangkan seliau adalah seorang sarjana dalam urusan hadis(bermakna beliau adalah orang yang arif, yang tinggi ilmunya dalam bidang hadis)?

ada juga aku mendengar syarah daripada seorang guru mengenai fahaman wahabi..beliau menentang sekeras-kerasnya fahaman wahabi yang menolak amalan bid'ah..masalahnya sekarang, yang mana satu yang betul?

pada pandangan aku, mengapa ulama yang dipandang tiggi ilmunya oleh masyarakat islam yang lain ini, hanya saling mempertikaikan fahaman masing-masing sedangkan sepatutnya mereka mencari jalan penyelesaian, memberi penjelasan, mencari kata putus, berlandaskan kitab-kitab ulama'-ulama' terdahulu, merujuk kepada Al Quran dan Hadis, suapaya islam kembali ke arah yang sebenar..supaya masyarakat islam lebih jelas dengan islam..lebih bersatu..

tetapi yang sangat mengecewakan hati adalah, kita sibuk berbalah sesama sendiri sedangkan islam semakin ditindas oleh orang-orang kafir...sedih bila melihat ulama' kita sibuk bersyarah sana-sini, sedangkan masalah sosial yang dari dulu lagi dah muncul belum lg dapat diselesaikan..dan negara-negara yang benci dengan islam pastinya akan ketawa besar melihat perpecahan umah islam ni...

minazzulumati ilannur..itu yang patut kita fikirkan sekarang ni..mana pergi nya sifat adil seorang ulama malaysia? bersatulah wahai umat islam sekalian..sedarlah bahawa Islam diambang perpecahan..

marilah kita kembali kepada Al Quran dan Al Sunnah, marilah kita ikuti langkah para ulama' mazhab kita yang sangat adil dalam mencari jalan penyelesaian..Sebagai umat islam yang mengamalkan ajaran Ahli Sunnah wal Jama'ah, mari kita contohi methode Imam Syafie dalam mengatasi masalah khilaf, berlandaskan ikhtilaf yang yang haram, dan ikhtilaf yang tidak haram..

namun yang paling utama adalah Al Quran dan Sunnah, kerana itulah wasiat Nabi Muhammad sollallahualaihiwasallam yang paling berharga, bagi panduan kita selaku umatnya diakhir zaman...

Empat orang Ulama' Mazhab kita juga telah menyarankan:

Telah berkata Imam Abu Hanifah r.h:

Kalau saya mengemukakan suatu pendapat yang bertentangan dengan al-Quran dan Hadis Rasulullah s.a.w, tinggalkanlah pendapatku itu.

Imam Malik bin Anas r.h pula pernah berkata:

Saya hanyalah seorang manusia, terkadang tersalah, terkadang benar. Oleh itu, telitilah pendapatku. Bila sesuai dengan Al Quran dan al Sunnah, ambillah; dan bila tidak sesuai dengan al Quran dan al Sunnah, tinggalkanlah.

Imam Muhammad bin Idris Al-Syafie r.h:

Bila kalian menemukan dalm kitabku suatu yang berlainan dengan hadis Rasulullah, peganglah hadis Rasulullah itu dan tinggalkanlah pendapatku itu.

Imam Ahmad bin Hanbal r.h:

Barang siapa yang menolak hadis Rasulullah s.a.w, dia berada di jurang kehancuran...

wallahualam...

--------there are times when man must stand and fight, even when standing is not easy-------

2 comments:

  1. bai.. law standingis not easy.. ape kate berjuang dlm keadaan duduk.. islam itu ade rukhsahnye.

    hehehe.. bro.. tulis ag bro.. aku mau bace..

    terkadang.. aku menangis mengenang ape yg telah terjadi padaku..

    ReplyDelete
  2. bagus yid..muhasabah itu penting untuk mengenal diri sendiri..

    ReplyDelete