Tuesday, September 28, 2010

No title

Hari Raya yang baru berlalu ini membawa kesan yang sangat mendalam dalam diri aku. Rasanya inilah hari raya yang aku bersungguh2 nak menyambutnya. Aku pon x tahu sebab yang sahih, mungkin sebab aku terasa inilah Hari Raya terakhir untuk aku sebagai seorang manusia yang bergelar 'student'. Pastinya Hari Raya yang akan datang (InsyaAllah kalau dipanjangkan umur) berbeza, entah dimana aku berada pada masa itu, apa yang aku buat, dan bagaimana keadaan aku?? Semua itu diluar lingkungan kuasa manusia untuk mentafsir. Hanya yang Maha Kuasa yang mampu menentukan segalanya..


Cerita pasal hari raya, terlintas kat fikiran aku tentang suatu benda yang menarik perhatian. Tiga orang anak sedara aku yg umur nya lebih kurang (lahir sama tahun), dalam lingkungan 2 tahun (dengan nilai tambah), Anis, Alia, dan Adek (anak abg Man). Suatu perkara yang menarek, mereka ni belum fasih bercakap. Dah jadi kebiasaan untuk kanak-kanak ni mula bercakap dengan mula menyebut nama “ibu”, “ayah”, “abah”, “mak” dan seumpama dengannya. Yang menareknya disini, tiga orang dak kecik ni, membahasakn emaknya dengan gelaran ibu. Tapi bukan “ibu” yang keluar dari mulut dak-dak ni, tapi “abu”.Jadi setiap kali mereka memerlukan ibu mereka, bukan ibu yang mereka panggil, tapi abu.


**Rasa kesian kat emak2 dak-dak kecik ni, bukan jadi ibu tapi jadi abu. Hehehe ~^^


Ada suatu yang simbolik disebaliknya. Kita belajar membaca dengan mula mengenal huruf. Maka bermulah kita belajar A, B, C ila akhir.. Siapa yang susun abjad ni? Kenapa mula dengan A tak mula dengan I?? Kenapa Carmenta dan Evander mulakan abjad Greek awal ni dengan A??? TAK cukup dengan tu, kita juga belajar Jawi (arabic characters) dan juga ianya bermula dengan ALIF yang bunyinya sama dengan A.


Huruf A ni paling banyak guna dalam ayat kot? Mungkin juga, kalau anda kira huruf A dalm teks ini, saya pasti ianya lebih dari huruf2 yang lain. Tapi kenapa kita guna banyak A??


Sebabnya, huruf A adalah yang paling senang dipronouncekan. Hinggakan dak-dak kecik tadi pon nak nak sebut “ibu” tersyasyul jadi “abu”. Mulianya ciptaan Allah, sejak dari zaman sebelum terciptanya huruf2 ini lagi, manusia sudah berinteraksi dengan sebutan paling mudah, “A”. Sebelum manusia itu belajar huruf2 Roman ni pon dia sudah pandai menyebut sebutan A. Dari sinilah kita bermula. Tiada A tiadalah Ayah, tiada Ayam, Tiada AAAAAAAHHHHHHH~~~..


Begitu juga halnya dengan nombor. Mengapa nombor bermula dengan 1? mengapa tak mula dengan 100?? sebabnya, jika tiada 1, maka tiadalah 100.


Simboliknya, semua perkara dalam hidup ini akn dimulakan dengan suatu yang simple, seperti hebatnya Allah menciptakan manusia daripada segumpal darah, seperti kejadian terhasilnya air hujan daripada wap yang tersejat dari bumi. Semua ini berlaku mengikut peraturan alam yang telah ditetapkan. Begitulah asam garam hidup ini. Tiada yang asas, maka tiadalah yang advance. Tiada yang mudah, maka tiadalah yang sukar.


**Renung2kan dan selamat beramal ~^^**


p/s: prktikal da nak abes, bersediakah aku utk ke alam baru? Boleh kah?? huh gementar~~

No comments:

Post a Comment