Monday, November 29, 2010

Sang Bunga Kemuncup

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah, dengan izin Allah, semakin hari aku semakin berada dijalan yang benar.. semoga diampuni segala dosaku, sebagia manusia yang hina setelah menderhakai tanggungjawab sebagai seorang khalifah dimuka bumi ini.. Astaghfirullahalaziim..~

Cakap pasal khalifah ni, aku mula terfikir tentang mase depan aku sebagai pemimpin keluarga. Macam mane agaknya aku nanti? bolehkah aku jadi seorang suami cum pemimpin yang adil kepada sebuah keluarga? Cukupkah makan anak bini aku?? Bahagiakah aku dengan isteri aku? ( cakap macam da nak kawen esok je,, heheh )

Well, nak dijadikan cerita, aku pernah terdengar sebuah kisah dari kawan aku, kisah teladan kot, sebab tak tahu kesahihannya..

Kisahnya berbunyi begini:

Arakian tersebutlah kisah, disebuah kampung, terdapat seorang pemuda yang menuntut dengan seorang guru (ilmu ape tu aku xtau la..). Maka pada suatu hari, si pemuda ini telah diuji oleh gurunya. Dibawalah pemuda ini oleh gurunya kesebuah padang yang penuh dengan bunga kemuncup.. Pada masa itu, bunga kemuncup semua sedang kembang dengan cantek skali.. rambang mata jadinya pemuda itu..

Maka pemuda itu diarahkan oleh gurunya untuk berjalan dari permulaan padang sampai penghujungnya, sambil memilih satu bunga kemuncup yang paling, amat, tercantek (hyperbola) dan mencabutnya untuk diserahkan kepada gurunya. (dengar macam senang)

Tetapi gurunya menambah dengan satu syarat iaitu, pemuda tersebut hendaklah berjalan terus kehadapan, tanpa berpatah balik..( masih lagi senang kot)

Maka pemuda ini pon menyahut seruan gurnya itu, dan bersiap sedia untuk melepasi ujian yang dianggapnya mudah itu.

Si pemudia itu pun melangkah masuk kepadang yang dipenuhi kemuncup itu. Dia mula mencari2 kemuncup yang paling cantik untuk diberikan kepada gurunya. Terlihat akan dia satu kemuncup yang cantek: segar bugar, warnanya cerah membuatkan dia sangat tertarik dengan bunga itu. Dia pon pergi menghampiri bunga itu dan tatkala ingin memetik bunga kemuncup itu, dia terfikir bahawa mungkin ada lagi kemuncup yang lebih cantik didepan sana. Lalu dia mematahkan hajatnya.

Dengan yakin si pemuda itu meneruskan langkahnya. Dia ternampak lagi satu bunga kemuncup yang cantek, merah menyala, lebih besar dari yang lain-lain, sangat menyerlah, membuatkan die begitu teruja. Namun terfikir lagi dia akan kemungkinan ada bunga kemuncup yang lebih indah didepan sana. Lalu dia menangguhkan hasratnya dan terus berjalan kehadapan lagi.

Beberapa langkah kemudian dia terjumpa satu bunga kemuncup yang cantek.. namun tidak secantek yang dilihat olehnya sebelum ini.. ( bak kate orang, boleh la...), sekali lagi dia terfikir, ada banyak lagi yang indah-indah kat depan sana. lalu diteruskan lagi perjalanannya.

Beberapa kali juga dia teragak2 untuk mencabut bunga kemuncup yang dilihatnya, tidak keruan dibuatnya (indecisive).. ada yang cantek ada yang tidak, da yang sehat, ada yang kurus, ada yang tinggi, ada yang rendah, berbagai-bagai bentuk kemuncup dia jumpa. Dan setiap kali dia teruja untuk mencabut bunga kemuncup tersebut, dia terfikir akan ada yang lebih baik didepan sana, dan ada ketika juga dia terfikir bahawa yang dibelakang itu lebih baik dari yagn dilihatnya. Tetapi sudah menjadi syarat yang dia tidak boleh berpatah balik. maka diteruskan juga perjalanannya.

Hinggalah sampai ke penghujung padang, dia akhirnya tidak mencabut satu kemuncup pun. Hanya kekecewaan yang hadir dalam dirinya, setelah terlalu tamak untuk sesuatu yang lebih baik. Secara ringkas, si pemuda itu telah gagal dalam ujian yang diberikan oleh gurunya. (sape pernah fail mmg akan rase kecewa.. frust giler wa cakap lu..)

Gurunnya hanya tersenyum, lalu berkata, "Tahukah engkau apa yang aku mahu kau faham dari ujian ini?".

Si pemuda hanya menggelengkan kepalanya.

"Berpada-padalah dalam membuat pilihan, berasa cukup itu lebih baik daripada sifat tamak, lihatlah apa yang ada didepan matamu, kerana itu yg lebih jelas bisa kau miliki".

Si pemuda itu mengangguk setuju....


Sekian~..

~Tammat~

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Apa yang nak aku sentuh disini ialah sikap seorang lelaki, macam aku nih, suka sangat memilih.. High taste la sgt.. Lebih-lebih lagi dalam soal memilih pasangan hidup. Pendapat yang pernah aku pegang sebelum ni, "bukan nak memilih, tapi pasangan hidup itu adalah orang yang akan kita hidup bersama, pilihlah yang terbaik antara yang terbaik"- yes, that's true, tapi entah bila kita akan jumpa yang terbaik itu, Allah saja yang tahu.

Seelok-eloknya bersyukurlah dengan apa yang ada didepan mata.. ^_______^

*susah btol nak bagi komitmen kat diri sendiri skang nih..huhu..

till next tyme..adios..

wassalam..~

2 comments:

  1. salam bro...
    jarang menulis tp sekali tulis...
    GEMPAK la!

    MEMANG SUSAH NK MEMILIH...

    ReplyDelete
  2. tq mr keri..

    susah nak memilih, tp bile dpt, puas hati.. tak gitu?? hehe

    ReplyDelete